Doresti construirea unei case? Iata si ce acte ai nevoie

Se stie ca planul de constructie al unei case inseamna un drum lung, printre care si birocratia ocupa un loc aparte. Aparte de constructia in sine si de planul de proiectare, exista legi si documentatii care se impun a fi procurate. Practic nu se poate realiza niciun pas concret pana cand nu exista toate avizele necesare. Se pot numi “permisiuni” de la autoritatile locale pentru a putea ridica o cladire.

Un prim pas ce trebuie facut este legat de obtinerea certificatului de urbanism. Acesta va fi eliberat de administratia publica prin departamentul de urbanism, fiind si cel care reglementeaza ceea ce tine de aspectul juridic, economic, precum si de cel tehnic al unei viitoare cladiri. Exista un plan de urbanism ce trebuie respectat, astfel ca administratia locala admite daca planul de casa dorit respecta acele prevederi.

Ce trebuie sa stii despre certificatul de urbanism

  • Are o valabilitate cuprinsa intre 6 si 24 luni, functie de complexitatea lucrarilor ce urmeaza a se autoriza. Dupa expirarea acestui termen valabilitatea se poate prelungi o singura data cu pana la 12 luni.
  • Iti reglementeaza ce inaltime maxima va avea constructia dorita;
  • Specifica pana si cum se va alinia cladirea viitoare fata de vecini, imprejurari etc.;
  • Mentioneaza coeficientii urbanistici ce trebuie respectati POT, CUT, precum si avizele si acordurile necesare
  • Obtinerea lui tine de biroul de urbanism al primariei de care apartine viitorul proprietar.

Autorizatia de constructie

Un alt pas este obtinerea de autorizatie pentru constructie, cea care defineste de la sine pentru ce este necesara. Aceasta se elibereaza de primarie, fiind si cea care ofera dreptul de construire a casei.

Pentru obtinerea acestei autorizatii se vor inmana biroului ce se ocupa de acest segment acte doveditoare, de la o cerere tip la titlul de proprietate, certificat de urbanism, precum si dovada ca s-a platit taxa aferenta. De asemenea, tot acum se va necesita si proiectul DTAC (parti scrise si parti desenate), realizat de un arhitect avizat, inginer structurist si inginer de instalatii, de altfel si cel mai important aspect al acestui dosar.

Se vor depune, de asemenea si referate de verificare de la verificatorii pe arhitectura, rezistenta si instalatii-atestati MLPAT/MDRAP. Un alt document importanta este Devizul general de evaluare a constructiei – in baza careia se vor achita taxele de autorizare 0.5% din valoarea estimata si timbrul de arhitectura 0.05% catre UAR sau OAR. Important de retinut este ca valoarea estimata a unei constructii noi nu poate fi mai mica decat valoarea de impozitare prevazuta in codul fiscal pe anul in curs care se corecteaza in functie de un coeficient fiscal de zona al fiecarei localitati in parte.

Ce trebuie sa stii

Odata cu aceasta autorizatie se depune si o documentatie DTOE pentru organizarea executiei lucrarilor ce contine atat un memoriu cat si un plan de marcare a zonelor unde se vor depozita materialele de constructie, armatura, cherestea, beton sau zona unde se va amplasa tabloul electric. De asemenea este necesar ca in aceasta documentatie DTOE sa se prevada daca este necesar, o rampa pentru spalarea rotilor auto ce intra si ies din santier.

Cartea tehnica

Cartea tehnica a constructiei este de asemenea importanta. Aceasta contine toate documentatia de la inceperea lucrarii (autorizatie) cat si proiectul de executie, documente ce atesta calitatea materialelor puse in opera, toate procesele verbale incheiate in timpul desfasurarii lucrarilor. Cartea tehnica este intocmita de dirigintele de santier in conformitate cu legea calitatii in constructii, legea 10/95 actualizata 2017. Receptia constructiei nu poate fi facuta legal fara cartea tehnica a constructiei. Aceasta se va pastra pe toata durata de viata a constructiei si i se vor adauga toate actele ulterioare in cazul unor modificari.

Cadastrul si intabularea

Nu in ultimul rand, o constructie are nevoie de intabulare si de cadastru. Acestea se obtin doar dupa efectuarea receptiei. Receptia si intabularea se pot face doar daca este respectata intocmai autorizatia de construire emisa!

Acestea vizeaza atat cladirea, cat si terenul aferent acesteia. Pentru cadastru am putea spune ca se identifica mai usor ca fiind un soi de buletin al casei. Acesta se va inscrie in Cartea Funciara.

Cat despre intabulare, aceasta se va inscrie in acelasi loc, implicand de asemenea si titlul de proprietate.

 

Este evident ca simpla insiruire nu rezolva situatia. Este cu atat mai complicat cu cat cel in cauza nu stie ordinea corecta a pasilor si va fi plimbat de la institutie la institutie. Astfel ca, este de preferat sa se ceara ajutor specializat, de la cei care au experienta in domeniu. Firma cu care colaborati ar putea fi un bun indrumator in acest sens.

Consultati si lista de servicii aici pe care www.smarthomeconcept.ro o pune la dispozitie.

About the Author

Leave a Reply